Kamenná pobočka je symbolem důvěryhodnosti

10. 10. 2024

Říká to Jan Brejl, ředitel obchodu a franšízové sítě finanční skupiny Partners. Ta aktuálně dokončila rebranding svých poboček Partners Market na nové pobočky letos spuštěné Partners Banky. Celkový počet těchto poboček aktuálně dosáhl 175 a tvoří tak čtvrtou největší bankovní síť na trhu. Honzy jsem se zeptala mimo jiné na další plány rozvoje franšíz nebo na synergie mezi poradenskou sítí a tou franšízovou.

Kamenná pobočka je symbolem důvěryhodnosti

Rebranding vašich franšíz Partners Market na pobočkovou síť Partners Banky je dokončený. Co na tom projektu bylo nejnáročnější, i pro vás osobně z hlediska jeho řízení?

Byla to hlavně práce celého týmu kolem mě. Pro mne osobně to bylo spíš jen o přípravě plánu, který měl několik fází. Přece jen to byl jeden z největších rebrandingů za poslední roky. Poslední velkým byla změna GE Money Bank na Monetu, menší byl třeba Equa na Raiffeisenbak. A samotný rebranding vlastně ještě úplně neskončil, některé změny dobíhají s tím, že nové franšízy již stavíme jako pobočky banky. Je to vlastně nekonečný proces.

Nejtěžší byla asi první fáze, která trvala několik měsíců. Museli jsme vše dobře naplánovat, protože rebrandovaných poboček bylo přes 120. Bylo nutné je všechny zmapovat, objet, vyfotit, zjistit aktuální stav a co je třeba upravit, aby to splňovalo standardy bankovní pobočky. Ve druhé fázi jsme rozplánovali kapacity. Také bylo nutné si říct, jak budou pobočky vypadat, kde budou polepy a další grafika. Pak bylo nutné vybrat firmu, která by to v poměrně krátkém čase byla schopná vše zrealizovat, protože naší ambicí bylo zvládnout to za dva až tři měsíce. Poté jsme si nový vzhled a grafiku museli s vybranou firmou odsouhlasit, dále v některých případech oslovit památkáře a také majitele daného objektu. Bylo to poměrně komplexní vyjednávání.

A pak už se objížděly pobočky a měnil se jejich vzhled. Vybraná firma stihla změnit dvě až šest poboček týdně. Drobné dodělávky ještě běží, ale těch si běžný klient vůbec nevšimne.

Jak hodně se změnil design franšízových poboček? A jak jste vybírali firmu, která to realizovala?

Oslovili jsme největší firmy ze segmentu světelných a digitálních technologií, na trhu jich je asi pět. A pak jsme si udělali výběrové řízení, kdy jsme hodnotili připravenost, kvalitu dodávky a podobně. Byla to zakázka v řádech milionů korun... Co se týká samotného designu poboček, dělali jsme ho interně, protože vycházel z našeho brand manuálu, jen jsme tyrkysovou barvu doplnili korálovou. Usilovali jsme o moderní vzhled a čistý design, aby nebyly pobočky přeplácané. Na každé je digitální panel s reklamou, protože nechceme tisknout plakáty a letáky. Hraje na nich hudba a máme i vlastní vůni. Zhruba polovina poboček prošla zároveň takzvaným faceliftem, kdy došlo k renovaci interiéru včetně vybavení. Pobočková síť totiž letos slaví 11 let, takže starší pobočky měly trochu jiný vzhled a potřebovaly trochu „omladit“.

Neuvažovali jste o bankomatech?

Původně ano, ale pojí se s tím jak nemalé náklady na pořízení samotných strojů, tak náklady na provoz a servis a mnoho rizik. Zvažovali jsme i bezpečnost našich lidí, protože když je někde hotovost, vždy to láká. Proto jsou naše pobočky „cashless“ a klienti mají výběry ze všech bankomatů po celém světě zdarma. Pro vklady mohou využít služeb České pošty a banka jim případné poplatky vrátí.

Jak se s přechodem na bankovní pobočku měnily požadavky na franšízanta a jeho koncipienty?

Franšízanty jsme na změnu připravovali již od doby podání žádosti o licenci, to znamená, že jsme začali již před čtyřmi lety. Řešili jsme s nimi, co vše se změnou souvisí i s ohledem na to, že nejde o standardní bankovní pobočku s jednotnou nabídkou, ale k dispozici jsou i produkty všech finančních institucí nad rámec skupiny Partners. Vštěpovali jsme jim především odpovědnost, která se pojí s obchodním místem banky, důraz jsme kladli na kvalitu personálu, který obsluhuje klienty, a především připravenost na spontánní příchod klientů z ulice. To jsme hodně trénovali, protože náš předchozí koncept byl v tomto ohledu trochu jiný. Franšízanti nám moc nevěřili, že lidé přijdou, ale skutečně se tak stalo, takže se to opravdu vyplatilo. A navíc přibyla práce s rebrandingem, kdy museli spoustu věci schvalovat a připravovat.

Kolik poboček a koncipientů dnes máte a kolik ještě budete přidávat?

Aktuálně máme 175 poboček a dalších pět je v procesu schvalování. Z toho je ve výstavbě zhruba 20 až 25 poboček, takže teď máme kolem 150 fyzických míst, ale jejich počet stále roste. A počet koncipientů činí přibližně 700.

Vy neřídíte jen franšízy, ale i celý obchod Partners. Jak se dařilo v prvním pololetí celé skupině a také franšízám?

Zatím jsme nad plánem obratu, ten činil za první pololetí 2,2 miliardy korun. Daří se i franšízám, meziročně roste skupina o nějakých 25 %. Růst je tažen primárně investicemi a návratem hypoték. Skvělé je, že už 40 % obratu tvoří opakované a následné provize. Na tom pracujeme dlouhodobě a pro naše lidi je to zajímavý a stabilní zdroj příjmů, obzvlášť pro lidi na pobočkách, kde se platí fixní náklady.

Jak se podílejí na obratu samotné franšízy? A roste toto číslo?

Představuje to asi třetinu obratu Partners Financial Services a zvyšuje se to postupně řádově o procenta. Do budoucna však čekáme vyšší růst, právě i v souvislosti se změnou na bankovní pobočky a růstem počtu poboček.

A co další plány na rozvoj franšízové sítě? Na které regiony míříte a na jaké číslo byste se chtěli dostat v počtu poboček?

Pro příštích 12 měsíců je v plánu otevření 15 až 20 nových poboček. Soustředíme se hlavně na menší obce se spádovou oblastí kolem 35 až 40 tisíc lidí, z nichž ostatní banky odcházejí. Náš model nám umožňuje obsloužit i tyto menší lokality, protože máme nižší náklady. A návrat finančních služeb vítají též tamní municipality. Co se týká pokrytí, podařilo se nám otevřít pobočky v Karlovarském a Plzeňském kraji, kde nám chyběly, ale prostor tam je i nadále. Aktuálně dokončujeme třetí a čtvrtou pobočku v Plzni, v Karlovarském kraji jsou dnes tři. Hodně se nám zaplnily jižní Čechy, které jsou specifické tím, že tam je větší počet středně velkých měst. Aktuálně se soustředíme na Vysočinu, připravujeme tam pobočky ve Velkém Meziříčí, ve Žďáru a v Jihlavě, ale i tam je další prostor pro expanzi.

Když zmiňujete tento region, postihly vás nějak povodně?

Naštěstí jsme měli zatopenou jen jednu pobočku v Bohumíně, tam bude bohužel všechno zničené. Ale jsme jako správná firma pojištěni. Spíše se nás to dotklo provozně, protože jsem nebyli schopni některé pobočky otevřít, neboť personál řešil situaci svoji nebo v rodině, případně byla lokalita uzavřena, třeba na severu Moravy.

A co pobočky v Praze? Ta je asi drahá... Kolek jich v metropoli máte?

Praha je velká, ale nájmy opravdu drahé. Máme tady zatím jen devět poboček. Zajímavý je fakt, že se nám Praha začala plnit až v posledním roce. Vzniká pobočka na Andělu, v Kobylisích, Karlíně či na Roztylech a Praze 4. V menších místech jsou kontakty s místními klienty mnohem bližší než tady. I když jedna z nejúspěšnějších poboček v počtu bankovních klientů je v centru, v pražské Anglické ulici. Spíš jde podle mne o to, že kamenná pobočka je stále symbolem důvěryhodnosti. Zvlášť v dnešní době neustálých kybernetických útoků dává smysl pobočka, kde si lidé mohou s důvěrou popovídat s poradcem o svých finančních přáních a cílech.

Jak se vám daří v náboru lidí a jaké jsou podmínky? Je o franšízu stále zájem?

Cena vybavení a montáže jedné pobočky se obvykle pohybuje mezi 1 a 1,5 milionu korun, závisí na její velikosti a rozsahu úprav. Na to můžeme franšízantovi půjčit. Jeho vstupní kapitál na rozjezd činí minimálně 0,5 až 1 milion korun. Nefinancujeme nábor personálu a provoz, centrálně ale pomáháme s náborem a selekcí koncipientů. A právě tam vidíme v poslední době zvýšený zájem bývalých bankéřů nebo lidí z interních sítí pojišťoven či stavebních spořitelen. Na atraktivitě přidal i vznik banky, na druhou stranu jsme ale právě kvůli tomu zpřísnili podmínky pro franšízanty, protože vůči nim cítíme velkou odpovědnost. Není to jednoduchý byznys, nejde jen o prodej produktů, ale o komplexní finanční poradenství. Pro ty, co to chtějí jen zkusit, máme i program, kde si to mohou vyzkoušet. Má to ještě jeden aspekt, pokud franšízant není zároveň majitelem pobočky, není úspěšná. Máme to dlouhodobě ověřené.

Šel byste do toho i vy sám?

Ano, ale vím, že to není jednoduché. Když chcete, aby to přinášelo dostatečné finance a hodnotu, musíte tomu věnovat úsilí a čas, je třeba velké nasazení.

Kdo má nejčastěji zájem o založení franšízy? Jsou to třeba vaši poradci, nebo spíše někdo mimo vaši poradenskou síť?

Ze strany našich poradců zájem je. Zvlášť ve fázi, kdy chce dotyčný člověk budovat nějaký tým obchodníků bez manažerských ambicí. Je to pro ně další stupeň v další kariéře. Druhá skupina jsou externisté, lidé z financí, jak už jsem zmínil, a pak lidé obecně z obchodní sféry anebo lidé z gastro segmentu či ze služeb obecně. A pak je to třetí skupina, kdy se propojí ty dvě uvedené. Náš člověk se spojí s někým zvenku, který přinese další obchodní know-how, a vytvoří spolu skvělý tandem. To je vlastně ideální varianta. Takovou máme třeba v Praze v Lazarské ulici, kde se k našemu poradci přidal manažer ze Seznamu a vytvořili velmi úspěšný tým.

Jak vlastně fungují vztahy a synergie mezi sítí poradců, franšízovými pobočkami PETR JARŮNĚK: a poradenskými VIP kancelářemi, které jsou zaměřené spíše na afluentní klienty? 

Synergie určitě fungují. Máme dva modely, tím prvním je „Franšíza servisuje“. Když má poradce mnoho klientů, o které se nestihne postarat, 150 Kč tak je předá do správy franšízy. Druhý model je zakázkový, kdy si franšízy poradcům vypomáhají při poskytování určité specializace. Například pokud se někdo nespecializuje na hypotéky a přijde klient, který o ni chce požádat, najde si specialistu z franšízy – a pak se rozdělí o provizi.

Jaké jsou nyní další plány obchodní sítě Partners i ve spolupráci s Partners Bankou. Co připravujete na druhé pololetí, případně i na příští rok?

Novinek je mnoho, tou největší je naše licence na obchodníka s cennými papíry, takže budeme spouštět vlastní OCP, což přinese poradcům i klientům spoustu zajímavých věcí. Budeme schopni lépe realizovat nabídku a reportování v investicích. Partners Banka přišla se spořicím účtem pro děti, nabídne také multiměnové účty, na podzim spustíme spotřebitelské financování a příští rok v prvním kvartálu i hypotéky. Pro naše interní fungování bude velmi důležitý nový core CRM systém, který nahradí ten současný – a opět to bude znamenat pro poradce zjednodušení jejich práce a také zpřehlednění přístupů do různých systémů. Podepisování dokumentů již brzy umožníme pomocí Bank ID, přidáváme biometrii. Připravujeme rovněž v rámci penzijní společnosti alternativní fond pro ty kdo chtějí mít v penzijku i progresivnější složku. A to vše je jen zlomek našich novinek.

Usilovali jsme o moderní vzhled a čistý design, aby nebyly pobočky přeplácané. Na každé je digitální panel s reklamou, protože nechceme tisknout plakáty a letáky. Hraje na nich hudba a máme i vlastní vůni.

Co se týká samotného designu poboček, dělali jsme ho interně, protože vycházel z našeho brand manuálu, jen jsme tyrkysovou barvu doplnili korálovou. Jan Brejl, ředitel obchodu a franšízové sítě Partners finanční skupiny Vystudoval ekonomicko-správní fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Ve finančním světě se pohybuje od roku 2008. Má za sebou zkušenosti z bankovního retailu, kde pracoval na různých manažerských pozicích. Nyní působí jako ředitel obchodu a franšízové sítě finanční skupiny Partners. Jeho největší vášní je cestování společně s manželkou, dvěma dcerami a batohem na zádech. Finanční skupina Partners dosáhla za první pololetí 2024 na obrat 2,2 miliardy korun, což znamená meziroční růst více než 25 %. Ještě více rostla ziskovost skupiny, kdy pololetní kumulativní zisk ve skupině vyrostl o 45 % na 250 milionů korun. Nejsilnější společností ve skupině je i nadále finančněporadenská společnost Partners, s tržbami téměř 1,2 miliardy korun a meziročním růstem téměř 15 %. Společnost tak na konci roku cílí v obratu místo původních 4,7 miliardy korun na 5 miliard.

Skvělé je, že už 40 % obratu tvoří opakované a následné provize. Na tom pracujeme dlouhodobě a pro naše lidi je to zajímavý a stabilní zdroj příjmů, obzvlášť pro lidi na pobočkách.

Zdroj: Profi Poradenství & Finance (září 2024)

0

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy.

Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit.

Více informací zde