Z korporátu přešla do malé pojišťovny. Pomáháme lidem v těch nejtěžších chvílích, říká Markéta Vokřínková

3. 5. 2023

Co člověku naskočí, když se řekne pojišťovna? Suchá úředničina? Spousta papírů s nekonečnými podmínkami pojistného plnění? Dlouhé čekací lhůty? Markéta Vokřínková se v pojišťovací branži našla. A na zelené louce pomohla vybudovat pojišťovnu, kde je všechno jinak. Rychle a hlavně bez papírů.

Z korporátu přešla do malé pojišťovny. Pomáháme lidem v těch nejtěžších chvílích, říká Markéta Vokřínková

Co člověku naskočí, když se řekne pojišťovna? Suchá úředničina? Spousta papírů s nekonečnými podmínkami pojistného plnění? Dlouhé čekací lhůty? Markéta Vokřínková se v pojišťovací branži našla. A na zelené louce pomohla vybudovat pojišťovnu, kde je všechno jinak. Rychle a hlavně bez papírů.

Každý má svou kariérní cestu nalinkovanou jinak. Každý má také jiné výchozí podmínky. A skoro každý se také může rozhodnout, kdy udělat zásadní změnu.

Dnes pětačtyřicetiletá Markéta Vokřínková se od působení na různých pozicích v korporátní pojišťovně postupně vypracovala až na provozní ředitelku firmy Simplea, úplného nováčka v oboru. Vokřínková měla k pojišťovnictví vztah už jako dítě, v odvětví působili oba její rodiče.

„Myslím, že rodičům nezáleželo na tom, zda půjdu stejným směrem jako oni, hlavně abych dělala práci, v níž budu spokojená. K tomu oboru jsem ale díky nim měla vždycky blízko, rodiče se o něm doma často bavili, takže jsem to měla do detailu,“ vzpomíná Vokřínková.

Zároveň ji vždycky lákalo pracovat ve financích, ať už právě v pojišťovnictví, nebo třeba bankovnictví. Z tohoto důvodu si na Vysoké škole obchodní zvolila obor zaměřený na ekonomii a také cestovní ruch. „A ten jsem si nechala jako koníček,“ vypráví Vokřínková v zasedací místnosti kancelářských prostor Prague Gate na Praze 4.

Sídlí tady firmy z finanční skupiny Partners, pod niž spadá i pojišťovna Simplea. Skupinu Partners specializující se na finanční poradenství založili v roce 2007 Petr Borkovec a Radim Lukeš, dnes členové žebříčku nejbohatších Čechů časopisu Forbes.

Simplea vznikla o dvanáct let později, v roce 2019. V témže roce se role provozní ředitelky chopila Vokřínková. Předtím pracovala v pojišťovně Wüstenrot, kde začínala na pozici specialistky životního pojištění. Když Wüstenrot v roce 2016 fúzoval s Allianz pojišťovnou, ujala se pozice vedoucí týmu.

Tehdy dostala na výběr, zda se chce věnovat životnímu, nebo neživotnímu pojištění. K životnímu pojištění měla blíž a zdálo se jí zajímavější, a tak padla volba na něj. Vedle pozice vedoucí týmu dostala na starosti migraci životního pojištění do systému pojišťovny. V té době ale Vokřínkové dlouhodobě onemocněl hlavní tester, její „pravá ruka“.

Do toho se snažila, aby ji nový tým přijal. Bylo to pro ni tehdy pracovně náročné období, byť nakonec si vše sedlo. Pak však přišla nabídka stát se součástí nově vznikající pojišťovny Simplea, o které její zakladatelé říkají, že vyrostla na zelené louce. Vokřínková absolvovala pohovor a měla jasno v podstatě hned.

„Věděla jsem, že to rozhodně chci zkusit,“ říká Vokřínková o pozici, kterou vykonává pátým rokem. „Dělám standardní manažerské činnosti.“

„Jde o kontrolu kvality, náslechy hovorů, podporu lidí v týmu, operativní plánování kapacit, spolupráci na nových projektech, na vytváření metodiky, směrnic a neustálého vylepšování systémů. Zároveň jsem členkou škodní komise, která se zabývá garancí plnění,“ popisuje Vokřínková, co všechno má jako provozní šéfka na starosti.

Simplea se prezentuje jako bezpapírová, digitální pojišťovna. Nestaví pobočky a lidé si mohou pojištění sjednat buď přes poradce Partners, nebo online. Pojišťovna podle Vokřínkové dbá na to, aby služby byly pro klienty hlavně srozumitelné, jednoduché a rychlé.

„Zkrátka tak, jak si klient v roce 2023 pojišťovnictví představuje,“ zdůrazňuje. V praxi to znamená třeba to, že místo toho, aby se klient prodíral desítkami stránek pojistných podmínek, podepíše smlouvu o pár listech, kde je vše včetně výluk z pojištění jasně a stručně uvedeno.

„Při sjednání smlouvy také klientovi založíme vlastní portál, na němž najde veškerou dokumentaci. Najde tam veškeré dokumenty a může skrz něj jednoduše vypovědět smlouvu nebo nahlásit pojistnou událost,“ vysvětluje Vokřínková.

Simplea za více než čtyři roky fungování získala 83 tisíc klientů, průměrný věk zákazníka je 36 let. Na slovenském trhu, kam vstoupila v roce 2021, využívá její služby kolem tří tisíc lidí. Nárůst klientely v souvislosti s nynější ekonomickou krizí zatím nezaznamenali.

Podle Vokřínkové se ale tento efekt může projevit později, v horizontu několika let. Podle dat České asociace pojišťoven má Simplea na zdejším trhu životního pojištění podíl 1,3 procenta, což ji řadí co do velikosti na desáté místo mezi životními pojišťovnami. Její zisk se předloni vyšplhal na 54 milionů korun.

Trojici největších pojišťoven v tuzemsku v oblasti životního pojištění tvoří Kooperativa (podíl 30,1 procenta), Generali Česká pojišťovna (podíl 20,7 procenta) a NN (podíl 9,4 procenta). Do prostředí korporátních pojišťoven by se ale Vokřínková už vrátit nechtěla, upřednostňuje práci v menší společnosti o pěti desítkách zaměstnanců.

V takové firmě podle ní procesy fungují rychleji, a když někdo přijde s nápadem třeba na nějakou inovaci, není problém ji promptně zavést. Vokřínková si také pochvaluje, že ve firmě lépe funguje work-life balance, na čemž má podle ní zásluhu i automatizace a digitalizace.

„Simplea funguje trochu jinak. Je schopná i v menším počtu lidí vytvářet progresivní pojišťovnu v rámci možností bez každodenních tlaků a stresů, což je velmi důležité pro duševní zdraví všech lidí ve firmě. Každý zaměstnanec to tady bere trochu jako svoji firmu a to se odráží i ve výsledcích,“ míní.

Každý zaměstnanec to tady bere trochu jako svoji firmu a to se odráží i ve výsledcích.

Kdyby měla jmenovat, co se za téměř pětadvacet let jejího působení v pojišťovnictví změnilo, byl by to právě pokrok v digitalizaci.

„Když jsem v oboru začínala, v tehdejší pojišťovně nefungoval ani nástroj workflow, který pomáhá zpracovatelům se správou smlouvy. Vzpomínám si, že nám dokumenty jako třeba výpověď smlouvy nebo žádost o částečný odkup chodily poštou a zakládaly se do šanonů.“

„Když jsem ráno přišla do práce, vyndala jsem z šanonu dopisy určené ke zpracování a dala je zpracovatelům na stůl. Z dnešního pohledu mi přijde, že to muselo být před dekádami let, ne před deseti lety,“ popisuje Vokřínková.

Posun vidí i v digitalizaci lékařství, například v častějším využívání datových schránek. Nadále ale vnímá i velké mezery. Rozumí tomu, že lékaři mají administrativy mnoho, ale pojišťovnu podle ní brzdí, když doktoři například nemohou poslat lékařské zprávy klientům hned.

Podle Vokřínkové se za roky, co se v pojišťovnictví pohybuje, zvýšilo také povědomí Čechů o tom, jak je důležité být dobře pojištěný. Přičítá to i rostoucí finanční gramotnosti. Například v Polsku, kam letos Simplea chystá expanzi, stále převažuje zájem především o úrazové krytí.

Češi ale už více myslí na to, aby si sjednali dobré pojištění pro případ závažné situace. Například kdyby se z klienta stal invalida. Pomoc lidem je ostatně to, co Vokřínkovou na práci nejvíce naplňuje.

„Pojišťovnictví pomáhá lidem a to má smysl. Pokud si klient zvolí správný produkt, pomůže mu to pak v případě potřeby, když mu například vypadnou příjmy nebo v jiných závažnějších situacích,“ popisuje provozní ředitelka.

Každá mince má však dvě strany, a tak je pomoc osobám v nouzi pro Vokřínkovou někdy současně i nejnáročnější částí práce. Setkala se už s všelijakými životními příběhy, ranit ji umějí zejména případy těžce nemocných dětí či mladých lidí.

„Pamatuji si holčičku, která v jednom roce onemocněla leukemií. Teď máme čerstvý případ mladého člověka s klíšťovou encefalitidou, ze kterého se stal invalida. To si pak člověk uvědomí, jak je zdraví důležité,“ líčí.

Jako obtížné vnímá i případy, kdy pojišťovna odhalí, že klient při sjednání pojištění zatajil nějaké informace, například o svém zdravotním stavu.

„Vždy v tomto apelujeme na klienty a školíme i poradce. Lidé si pojištění sjednávají na několik desítek let, takže si ho platí iks let a je nutné, aby si vzpomněli opravdu na všechny návštěvy lékaře, všechna onemocnění, všechny léky, jaké kdy brali…,“ zdůrazňuje Vokřínková.

Někteří lidé informace zatají vědomě, jiní neúmyslně. Vokřínkovou navzdory složitým situacím, které někdy musí řešit, její práce naplňuje. A když už je toho moc, volí aktivní odpočinek. Označuje se za činorodou ženu, která si čistí hlavu cestováním nebo sportem, ať už jde o tanec, či běhání.

Tanec šel u ní kvůli pandemii trochu do ústraní, ráda by ale znovu začala navštěvovat kurzy salsy nebo bachaty. Nejvíce ale vypne při dlouhých cestách, ideálně mimo Evropu.

„Snažím se aspoň jednou za rok vyrazit na cesty a úplně vypnout. Nejraději vyrážím do míst, kde si v tu chvíli dovolím být bez dat a mobilu a starám se jen o to, kde budeme spát a jíst,“ říká.

K cestování měla Vokřínková vždycky blízko. Chvíli zvažovala, že se profesně uplatní právě v turismu, který si spolu s ekonomií vybrala jako specializaci na vysoké škole.

„Zamlada mě cestovní ruch lákal. Pak jsem si ale uvědomila, že by mě obor asi nenaplňoval tolik jako pojišťovnictví. Cestování mi zůstalo jako hobby, kterým nejvíce relaxuji,“ popisuje.

A relax pro ni jistě bude důležitý i letos. Simplea má totiž pro rok 2023 ambiciózní plány. Vedle vstupu na polský trh se chystá spustit pojištění dlouhodobé péče, což Vokřínková označuje za složitý produkt. Pojišťovna tím chce reagovat na nedostatek zařízení v domovech pro seniory. A Vokřínková u toho všeho chce být.

Pozici provozní ředitelky považuje za svůj dosavadní největší profesní úspěch. „Práce má smysl, pomáháme našim klientům v těch nejtěžších chvílích. Mám také možnost rozhodovat o spoustě věcí a stojí za mnou skvělý tým, se kterým přinášíme očekávané výsledky,“ pochvaluje si.

Žen ve vedoucích funkcích je čím dál více a mohlo by jich být ještě víc.

Vyhovuje jí i zázemí skupiny Partners, pod kterou spadá například také penzijní společnost Rentea. Kromě jiného kvituje, že tu mnoho vysokých pozic zastávají ženy. Vokřínková míní, že ženy do managementu firem dokážou vnést empatii, spolehlivost i pečlivost.

Podle ní jde o vlastnosti, které jsou spíš ženskou než mužskou doménou. V postavení žen nejen na pracovním trhu vnímá v české společnosti posun. Důkazem podle ní budiž i uchazečka o post prezidentky Danuše Nerudová, která jako první v historii tuzemské prezidentské volby mohla reálně pomýšlet na výrazný úspěch.

„Žen ve vedoucích funkcích je čím dál více a mohlo by jich být ještě víc. Vývoj jde opravdu dopředu. Už jen když se podíváme na prezidentskou kandidátku. Je vidět, že hodnoty ve společnosti se mění.“

Zdroj: Forbes Česko

0

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy.

Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit.

Více informací zde